Angående rasistisk och kränkande reklam i tunnelbanan 

Tunnelbanestationen Östermalmstorg är täckt av rasistiska myter och lögner som riskerar att avhumanisera romer och EU-migranter och förvärra deras redan utsatta situation i Stockholm. Min korta fråga är: Hur kommer det sig att ni tillåter budskap som i det närmaste är identisk med nazisternas i Tyskland 1933?

Ni kan gärna bespara mig ett lika ihåligt svar som ni uppgivit i medierna under dagen utan direkt förklara hur dessa budskap inte strider mot er egen reklampolicy som lyder:

Annonsering får inte förekomma på SL reklamytor för följande:
Tobaksrekla
Alkoholhaltiga drycker
Reklam som kan uppfattas som stötande eller sedlighetssårande eller sårande mot folkgrupp
Reklam riktad mot kollektivtrafiken och
Reklam som kan anses strida mot god marknadsföringssed.

Jag önskar även att ert svar innehåller en förklaring till hur budskapen i tunnelbanan inte bryter mot Artikel fyra i de grundregler för reklam som fastställts av Internationella handelskammaren:

Social responsibility
Marketing communications should respect human dignity and should not incite or condone any form of discrimination, including that based upon race, national origin, religion, gender, age, disability or sexual orientation.

Marketing communications should not without justifiable reason play on fear or exploit misfortune or suffering.

Marketing communications should not appear to condone or incite violent, unlawful or anti-social behaviour.

Marketing communications should not play on superstition.

En nyligen publicerad norsk studie slår hål på de myter som nu ska spridas i tunnelbanan med ert goda minne. Jag vill att ert svar även berör detta.

Att ni ena dagen är stolt partner för Stockholm Pride som helt tar avstånd från rasism och främlingsfientlighet, står för öppenhet och mångfald och andra dagen tillåter rasistiska lögner är inte det ett hyckleri som saknar motstycke?

Det har redan inkommit protester från er egen personal som känner obehag att gå till jobbet. Har reklamen utretts ur arbetsmiljösynpunkt?

Slutligen vill jag ha svar på hur ni tänker er att alla ska känna sig välkomna i tunnelbanan när ni tillåter den här typen av budskap. Kollektivtrafiken är en vital del i ett demokratiskt och öppet samhälle och den här reklamen gör det omöjligt för många att nyttja kollektivtrafiken.

Hoppas på snabbt svar och att reklamen stoppas omgående.

Kategorier: Politik

13 kommentarer

Ingela Spijkerman · 3 augusti, 2015 kl. 22:05

Hej,
Jag har alltid undrat vem som får pengarna för all reklam i tunnelbanan. SL har ju alltid ”slut på pengar”, vilket leder till högre biljettpriser, men samtidigt lir det bara allt mer reklam. När jag var 15 kom det första texterna och då var det poesi på bussen. Mkt vilsamt.

Ingela

Shawbo · 4 augusti, 2015 kl. 00:09

Jag tror att SD börjat tro på sina egna lögner så att de ju fått en rejäl hybris. JÅ går på kräftskiva ( eller om det surtömminskina), man säger sig vara Sveriges näst största parti och nu slår man sig stjälva i arslet med denna kampanj. Så jag är säker på SD nu har gjort sig själva en mängd björntjänster. Jag tror att missnöjesrösrarna nu börjar förstå ärr de rösta på unket sektparti.

    Tess · 4 augusti, 2015 kl. 14:20

    Oj vad mycket goda luncher pensionärerna skulle ha fått för de pengarna som SD har valt att lägga på kampanjen.

Maria · 4 augusti, 2015 kl. 00:34

Hitler lät också som första land i världen förbjuda djurförsök. Eftersom Hitler gjorde det så var det dåligt?

Kom med argument istället för irrelevanta jämförelser. Varför ska inte folk få tycka som de vill? Är det endast dina åsikter som får yttras i allmänna uttrymmen? Var tog yttrandefriheten vägen?

Angående reklampolicy:
”Reklam som kan uppfattas som stötande eller sedlighetssårande eller sårande mot folkgrupp”
Visst är det en svag grupp som förlorar på detta. Men faktum är att majoriteten av alla politiska beslut om justeringar som tas har en vinnare och en förlorare. Ska vi även förbjuda argument om sänkt skatt eftersom det leder till försämrad situation för låginkomsttagare? Var går din gräns?

”Marketing communications should respect human dignity and should not incite or condone any form of discrimination, including that based upon race, national origin, religion, gender, age, disability or sexual orientation.”
Inget tyder på diskriminering av ovan nämnda egenskaper.

    Violet · 4 augusti, 2015 kl. 16:39

    Så du menar att det bara är en slump att våldet mot tiggarna ökar ju mer det skrivs om dem på hatsajter som Avpixlat?

    Det finns gränser för yttrandefriheten. Den får inte användas för att hetsa mot en folkgrupp. Att sätta upp en sån här lögnaktig kampanj på romernas minnesdag av Förintelsen är hets mot folkgrupp och SL har fattat ett otroligt dåligt beslut når de godkände den här kampanjen.

    Anders · 5 augusti, 2015 kl. 07:43

    SD har självfallet rätt att säga (nästan) vad de vill. SL kan däremot INTE ha en skyldighet att låta dem köpa annonsplats. Man måste kunna välja sina kunder i det avseendet. Möjligen skillnad om man är en dagstidning. Grundlagen kanske spelar in där.

Karin Nordlund · 4 augusti, 2015 kl. 00:41

SL ska ju stå för antirasism fördomsfrihet. Trodde jag i alla fall. Så fel man kan ha… SD är ett vidrigt rasistparti som inte står för ett medmänskligt samhälle, så hur kan man bara tillåta rasistisk propaganda som verkligen är hets mot folkgrupp???

shawbo elyasi · 4 augusti, 2015 kl. 00:51

Sverigedemokraterna annonserar mot tiggeri nere i tunnelbanan.
Men ärligt talat:
– Är det inte där deras unkna ljusskygga rasistiska åsikter hör hemma?
I underjorden.
Helst under en sten.
Men man kan ju inte få allt här i världen.

Anders Hedman · 4 augusti, 2015 kl. 02:04

SD äger verkligheten och du hjälper dem att sprida budskapet jävligt effektivt. Ju mer du delar på FB ju mer reklam får de. Tänk på det innan du skriver! Den nuvarande politiken leder folk i händerna på SD som tackar o tar emot! Dessutom finansierar skattebetalarna deras kampanjer genom partistöd o dyl. Bort med partistöden omedelbart!

Birgit Landström · 4 augusti, 2015 kl. 11:39

”. . . sårande mot folkgrupp.” Låt detta bli en väckarklocka mot främlingsfientliga budskap i vår offentliga miljö. SL, ta ert ansvar! Detta är ett direkt eko från nazistpropagandan i Tyskland 1933. Vi sitter med facit idag.

Kristall · 4 augusti, 2015 kl. 13:00

Bra frågor! Håll oss uppdaterade om SL:s svar!

Irriterad · 4 augusti, 2015 kl. 15:50

SLs egna kundtjänst säger att Stockholms läns landsting har godkänt denna reklam. Så enligt SL ska vi fråga tjänstemännen (och eventuellt nämndemännen) hos Landstinget.

Violet · 4 augusti, 2015 kl. 16:41

I kampanjen påstås det att internationella ligor ligger bakom tiggeriet i Sverige. Detta är en lögn och har motbevisats av flera studier och undersökningar. Således borde kampanjen kunna bedömas som hets mot folkgrupp.

Lämna ett svar

Platshållare för profilbild

Din e-postadress kommer inte publiceras.