Jag drömmer om att bli pappa, men min möjlighet att bli förälder får aldrig ställas mot kvinnors rätt till sin egen kropp. Öppna Moderater gick på QX debatt till hårt angrepp mot personer som är emot surrogatmoderskap och menar att de inte står på ”bögarnas sida”.

På bögarna och andra barnlösas sida tycker sig alltså Öppna Moderater att de ställer sig när de vill öppna upp för surrogatmoderskap också på kommersiell grund. En utveckling som skulle äventyra kvinnors rätt till sin egen kropp än mer. Idag ser vi en utbredd handel med kvinnors kroppar och kvinnor som säljer sin reproduktiva förmåga till barnlösa. Det är ofta fattiga och utsatta kvinnor som blir surrogatmödrar. Att köpa en livmoder i 9 månader är ingen annat än människohandel och allt annat än jämlikt och rättvist.

Ofrivillig barnlöshet ska självklart försöka lösas men inte genom en politik som motverkar jämlikhet och rättvisa. Surrogatmoderskap används oftast av heterosexuella ofrivilligt barnlösa par, så ska vi hjälpa samkönade par att bli föräldrar måste politiken vara en annan. Här lyser tyvärr Moderaternas engagemang med sin frånvaro. Det politiken kan göra är bland annat att:

Ställa krav på adoptionsbyråer att samarbeta med organisationer som accepterar samkönade par som adoptivföräldrar. Även om det är tillåtet så är det svårt för samkönade par att få adoptera, genom att ställa krav på adoptionsbyråer att samarbeta med organisationer som accepterar samkönade par som adoptivföräldrar kan vi öka trycket för acceptans i världen. Detta är tyvärr något som den moderatledda regeringen undvikit att göra. Vidare när riksdagen fattade beslut om homoadoptioner 2002 var Moderaternas linje att bara tillåta så kallade närståendeadoptioner, när den ena partnern adopterar den andra partnerns barn, det ökar inte möjligheterna för homoadoptioner precis.

Öppna upp för fler vårdnadshavare än två. Genom stjärnfamiljer får samkönade par större möjlighet att bilda familj på ett sätt som passar dem men som inte innebär att en livmoder måste köpas. Jag välkomnar gärna moderaterna att vara med och driva en modernisering av familjelagstiftningen, men hittills har det intresset varit svalt.

Det finns politik att föra som ökar möjligheterna för ofrivilligt barnlösa att få barn men som inte kräver surrogatmoderskap. Så kan bögar få barn utan att kvinnans rätt till sin egen kropp äventyras.

Kategorier: Politik

21 kommentarer

Sebastian Lundh · 10 januari, 2015 kl. 18:56

” Att köpa en [snickares tjänster] är ingen annat än människohandel och allt annat än jämlikt och rättvist.”
Tänk igenom det som står där, jämför det med det du skrev, och känn dig inte allt för korkad efteråt.

Med vänliga hälsningar
Vi som lämnade 1800-talet bakom oss.

    Freddy · 11 januari, 2015 kl. 14:01

    Sebastian, att föda barn är för mig inget arbete. Det står över kommersiella intressen och vi får en väldigt olycklig värld om vi handlar med människors kroppar, barn och kvinnors reproduktiva förmåga. Vi som lämnat 1800-talet bakom oss har förstått att svalhandel var fel och surrogatmoderskap är snarare steg tillbaka mot slaveri. Kvinnor hålls på många ställen näst intill inlåsta medan de är gravida med någon annans barn, det är vidrigt.

      Sebastian Lundh · 11 januari, 2015 kl. 15:55

      Jo, det är ett arbete. Visst, ingen anställning, men det är ett arbete.
      Freddy, DU vill att kvinnor ska anpassa sig efter dina behov, och att deras kroppar ska användas så som DU vill, men vet du vad? Kvinnor är människor, och precis som ingen borde få bossa över ditt privatliv, så borde du inte få bestämma över andras. DU ogillar surrogatmödraskap, på grund av dina egna känslor inför det, och du vill att folk ska bli tvingade att inte ta del i det, men får jag fråga dig på vilket sätt du är annorlunda än folk som vill attt homoäktenskap ska vara förbjuda, eftersom att de inte gillar det?

      ”Vi som lämnat 1800-talet bakom oss har förstått att svalhandel var fel och surrogatmoderskap är snarare steg tillbaka mot slaveri.”
      På samma sätt som snickeri är slaveri, eller? Det är snarare DU som vill tillbaka till slaveriet; det är DU som vill använda tvång mot fredliga människor. Det är du som vill att polisen ska släpa iväg folk till finkan bara för att du anser att deras kroppar inte tillhör dem till 100%. Kom inte med dina projiceringar!
      Ja, och om de inte vill det så borde polisen lägga sig i. Vad har det med saken att göra?

        Sebastian Lundh · 11 januari, 2015 kl. 15:56

        * Att föda barn är inte anställning i vanliga fall. Det var det jag menade.

        Freddy · 14 januari, 2015 kl. 13:28

        Sebastian!
        Tycker du ska läsa blogginlägget igen, du kan läsa kommentarerna igen. Jag skulle personligen gynnas av surrogatmoderskap, det skulle vara ytterligare ett alternativ för mig att bli förälder. Men min maktanalys och samhällsengagemang är större än så. Jag vill att alla människor ska vara fria att bestämma själva. Nu har vi en konflikt, det finns kanske ett fåtal kvinnor som skulle vilja bära ett barn på rent altruistiska skäl, men vi bakvattnet av det finns det massa kvinnor som exploateras och utnyttjas, vars reproduktiva förmåga sälj och som gör det för det tvingats leva i fattigdom. Jag menar alltså att ska vi på allvar mena något substantiellt när vi säger att vi står upp för kvinnans rätt till sin egen kropp då måste vi säga nej till surrogatmoderskap.

      M · 13 januari, 2015 kl. 22:27

      Du påstår att du är vill värna om deras rätt till sin kropp. Inskränker inte det du förespråkar i ditt inlägg just den rätten?

      Vad är din syn på prostitution? Inte riktigt samma sak, men skulle ändå vara intressant ämne för diskussionen.
      Personligen är jag för en kontrollerad form av det. Du har säkert hört argumenten för ett sådant system tusen gånger så jag ska inte gå igenom det här.

      Dock så kan jag förstå meningen med att göra en skillnad på prostitution och surrogatmödraskap, många effekter av graviditet de facto är negativa.

      Högst tacksam för svar! Försöker inte säga att du har fel eller så, är genuint intresserad av dina tankar.

        Freddy · 14 januari, 2015 kl. 13:40

        Tack för din fråga samt din trevliga ton. Det blir ett sant nöje att svara.
        Som jag ser det så finns det två sidor av surrogatmoderskap. Det kanske är så att det finns ett fåtal kvinnor som på rent altruistiska skäl skulle vilja bära någon annans barn men å andra sidan så finns det så många kvinnor som i dag exploateras utnyttjas och köps för att bära rika människors barn. Kändisar i USA betalar andra kvinnor att bära deras barn för de inte vill att deras kropp ska förändras av en graviditet. I ljuset av det så är det stora problemet en fortsatt syn på kvinnans kropp som en handelsvara och något som går att köpas. I ljuset av det blir min slutsats att bakom orden ”kvinnans rätt till sin egen kropp” främst är en kamp för de kvinnor som mer eller mindre ofrivilligt nyttjas som surrogatmödrar.

        Det är samma sak med prostitution. Det kan inte vara tillåtet i en partiarkal kapitalistisk värld där makten inte är jämnt fördelad, då kommer människor utnyttjas och köpas likt 1800-talets slavhandel.

John Galt · 10 januari, 2015 kl. 19:44

Vilken vidrig människosyn! Kvinnor borde ha rätten att bestämma helt över sina kroppar. Känns som du är en förtryckande gubbe gömd i en ung kropp. Är du emot adoption också? Om inte, varför ska inte en kvinna kunna komma överens med de nya föräldrarna redan innan hon blir gravid? Vänsterpatrask i ett nötskal.

    Freddy · 11 januari, 2015 kl. 14:00

    Hej John!
    Tycker du ska fundera igen innan du avfärdar min människosyn som vidrig. Jag är man, jag är homosexuell och jag skulle naturligtvis kunna få barn genom surrogatmoderskap men jag skulle aldrig med pengar, sociala påtryckningar, eller argument om solidaritet försöka köpa mig en livmoder, att utnyttja en kvinnas reproduktiva förmåga för min egen skull. Kvinnor har rätt till sin egen kropp. Med de maktstrukturer vi ser idag är inte det stora problemet att kvinnor som vill inte får vara surrogatmoder utan det stora utbredda problemet är att kvinnans kropp exploateras, utnyttjas och en ny typ av människohandel uppstår.

      Sebastian Lundh · 11 januari, 2015 kl. 16:00

      Vem har sagt något om att köpa livmödrar? Jag passade mina syskonbarn häromdagen, i utbyte mot pengar. Blev min kropp köpt då?
      ” att utnyttja en kvinnas reproduktiva förmåga för min egen skull. ”
      Vad är det för fel med det? 😀 Det är ju så ALLA graviditeter går till (med undantag av gravida transmän).
      ”Kvinnor har rätt till sin egen kropp. ”
      DU SKREV JU NYSS OM ATT KVINNOR INTE HAR DET! Hela ditt argument går ut på att kvinnor INTE har det!

        Freddy · 14 januari, 2015 kl. 13:29

        Om du tycker det är samma sak att vara gravid i 9 månader och att passa ett syskonbarn i några timmar, då tror jag inte vår diskussion kommer komma så mycket längre.

Filip · 10 januari, 2015 kl. 19:56

Om kvinnan inte håller med dig så är det alltså du som tvingar henne att göra med hennes kropp vad du tycker är bäst?

    Freddy · 11 januari, 2015 kl. 13:55

    Försök göra en maktanalys. Har utsatta kvinnor som tvingas sälja sin reproduktiva förmåga till rika barnlösa rätt till sin egen kropp? Det är den rätten jag vill stå upp för.

      Sebastian Lundh · 11 januari, 2015 kl. 15:46

      Han gjorde ju en maktanalys!!! 😀 Du anser att man ska utöva tvångsmakt mot kvinnor som vill leva sina egna liv, trots att de inte skadar någon!!! 😉

Andreas Bengtsson · 14 januari, 2015 kl. 13:23

I USA föds det drygt 2000 barn/ år genom surrogatmödraskap och där har kvinnor haft rätten att i flertalet delstater själva få kunna bestämma över sina kroppar och om de vill vara surrogatmamma eller inte. Den forskning som gjorts har visat på goda erfarenheter när man följt upp de kvinnor som varit surrogatmammor men också de barn som fötts.

Detta är en av anledningarna till att American Society of Reproductive Medicine, en av världens största organisationer för gynekologer och förlossningsläkare ställer sig positiva till surrogatmödraskap.

Menar du att denna organisation förespråkar människohandel?

Har du någon annan kunskap eller erfarenhet i frågan förutom att ha läst Kajsa Ekis Ekmans bok?

Hur ser du på Äggdonation? Det finns kvinnor som utnyttjas i fattiga länder och även som dör i komplikationer kring äggdonation.
Ska vi förbjuda äggdonation under kontrollerade former här i Sverige också? Livmoderstransplantationer bör också förbjudas eller?

Du kan ju inte bara välja att se en sida av saken. Att påstå att surrogatmödraskap är människohandel och alltid ett utnyttjande är endast okunnigt och onyanserat.

    Freddy · 14 januari, 2015 kl. 13:45

    Jag ser inte en sida av saken. Jag tycker det finns bättre alternativ för att avhjälpa ofrivillig barnlöshet än surrogatmoderskap. Adoptioner men framförallt att öppna upp för fler vårdnadshavare än två. Vi behöver förändra vår syn på familjebildningen, på samhället och särskilt på kvinnors kroppar.

    Det är en väldigt stor skillnad på organdonationer och surrogatmoderskap, det är stor skillnad på äggdonationer och surrogatmoderskap. Vi ska aldrig tillåta handel med organ eller kroppar. Visst finns det problem och kan leda till komplikationer, men bara för att vi tillåter det ena så behöver vi inte tillåta det andra. En organdonation är ofta livsavgörande, att få barn är det inte. Det är ingen rättighet att skaffa barn.

    Läs gärna kommentarerna ovan. Utvecklar lite mer om varför jag säger nej till surrogatmoderskap.

      Andreas Bengtsson · 14 januari, 2015 kl. 15:06

      Du skriver att adoptioner är ett bättre sätt.
      Har du då tagit i beräkning att det finns en omfattande handel med barn genom just adoption? Enligt rapporten om människohandel och trafficking som American Department of State släppte för 2011 så åtalades drygt 8500 personer enabart i Kina för inblandning i människohandel med barn för inhemsk och internationell adoption. Det rörde sig om barn som inte alls är föräldralösa utan som i vissa fall stulits. I den rapporten räknade man lågt med att det rörde sig om 20.000barn/år som utsattes för detta och då var det endast Kina.

      Jag har svårt att förstå hur du kan å ena sidan endast vilja titta på de negativa effekterna av surrogatmödraskap och strunta i forskning och över 40års goda erfarenhter när det görs på ett kontrollerat sätt och sen i nästa stund helt okritiskt förespråka mer adoption utan att ta upp de faktiska baksidor som finns även där?

      Du skriver att vi aldrig ska tillåta handel med organ eller kroppar. I Skåne får kvinnor 11.000 kronor i ersättning om de donerar sina ägg. Är detta handel med deras kroppar? Kommer du jobba för att förbjuda äggdonation också?

      Du kommenterar inte heller de goda erfarenheter som faktiskt finns och att de kvinnor som varit surrogatmödrar under kontrollerade och säkra former varit mycket nöjda med detta val. Är deras åsikt i frågan helt ointressant?
      Har du själv pratat med någon surrogatmamma?

        Freddy · 14 januari, 2015 kl. 16:56

        Tack Andreas för dina kommentarer, men jag får be dig att läsa lite mer noggrant för att diskussionen ska vara konstruktiv.

        Jag har aldrig skrivit att jag vill att adoptionerna ska öka. Det är bra att vi kan minska de internationella adoptionerna genom att bekämpa fattigdom, föräldralöshet med mera. Dock kommer det dröja innan behovet av adoptioner helt försvinner och då är det viktigt att också samkönade par kan adoptera.

        Jag är självklart helt emot alla handel av barn och att barn stjäls är helt fruktansvärt och ska naturligtvis bekämpas.

        Våra kroppar och organ är inte till salu. Jag håller med den kritik om den oetiskt höga nivån på ersättning som 11 000 är, du kan läsa mer om den i tex .
        Jag vill bekämpa handel med människokroppar och mänsklig vävnad inte organdonationer, försök hålla lite nivå.

        Jag bygger inte politik på enskilda fall utan på strukturer, normer och en vilja att få ett mer jämlikt och feministiskt samhälle. Men om du är intresserad av de inblandades röster så finns det nu .

Malin · 19 januari, 2015 kl. 13:09

Tack för en bra text! Håller helt med dig i vad det är som måste göras.

Viola Linnéa · 30 mars, 2015 kl. 00:23

Bra skrivet! Förstår inte riktigt den här upprördheten över att man påpekar att folk, oftast ekonomiskt utsatta, utnyttjas i dessa sammanhang. Visst, det finns människor som vill ställa upp för en närstående som surrogatmänniska, och det finns säkert människor som frivilligt prostituerar sig (utan att gå in på bakgrund). Däremot bidrar det, och framförallt om det skulle vara lagligt, att så många fler tvingas göra det mot sin vilja. Det är lätt att få någon att säga att det är någonting de vill göra. Och sitter man på bar backe utan någonting och ens enda val för att kunna få ihop till brödfödan är att bära någon annans barn så kommer folk att välja det. Även om de hellre velat någonting annat. Det är ju DÄR problemet ligger. Inte i att folk som vill vara surrogatmänniskor ska få eller inte få det och på så vis ”inte” få bestämma över sina kroppar, utan alla de som utnyttjas där emellan och som på riktigt inte kan välja att få bestämma över sina kroppar.

Det går inte att jämföra med adoption. Det finns så många barn som behöver en familj.

Att jämföra med organdonation eller ägg är inte heller rätt. Det skulle vara en sådan enorm skillnad om surrogatmödrarskapet skulle vara en form av donation. Nu betalar folk för att någon ska bära deras barn. Ägg och organ kan säkert köpas i andra länder, men som det ser ut i Sverige så sker det via donation. Hur många skulle ställa upp som surrogatmödrar om de inte fick betalt? Om det inte fanns någon annan som fick betalt för det? Om det skedde som ren donation och på RIKTIGT frivillig väg? Hur många skulle ge bort en njure till en främling av välgörenhet och hur många skulle göra det mot betalning? Fundera på DET en stund. Det blir ganska tydligt att den som inte behöver pengarna nog inte skulle ställa upp lika självklart som en som behöver pengar och inte kan få in dem på annat sätt.

Värdmödrar, stjärnfamiljer och adoptioner – ja tack | Frihetssmedjan · 9 januari, 2015 kl. 16:41

[…] vänta på sig, och förutom Feministiskt initiativ själva har Unga S-kvinnor och Vänsterpartiets Freddy Grip uttalat sig till förmån för ett förbud mot surrogatmödraskap. Alla vilar de på […]

Lämna ett svar till Freddy Avbryt svar

Platshållare för profilbild

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *